Jak na správu bytového domu v době koronaviru

Mimořádná opatření se dotýkají mnoha oblastí každodenního fungování – to platí i v případě bytových domů, které se musí stávající situaci přizpůsobit. Co se v rámci mimořádné situace v rámci správy bytového domu změnilo?

Dezinfekce společných prostor v domě

Pokud bydlíte v bytovém domě, pak se asi nelze vyhnout společným prostorám – ať už je to výtah, chodba, kolárna nebo třeba kliky a zábradlí. Ačkoliv by dezinfekce společných prostor mohla být řešením, z pohledu denního fungování by bylo její zajištění komplikované, vzhledem k tomu, že by musely být prostory dezinfikovány po pohybu každé osoby bez ochranných pomůcek. Proto stát v této souvislosti nechává odpovědnost na jednotlivcích, a neukládá povinnost, ani doporučení k dezinfekci společných prostor – a to ani v případě, že u některého z obyvatelů byla nákaza prokázána. Navíc informace ohledně nakažených osob, ani osob v karanténě, nejsou nikomu přístupné, a to ani správci domu, sousedovi nakaženého či starostům jednotlivých obcí.

Kdo rozhoduje?

Jednotlivé domy tak samy musí uvážit, jak se k této situaci postaví. Řešením může být zajistit dezinfekci nad rámec plánované údržby domu, například koupí dezinfekčních prostředků. V této době to může být vyhodnoceno jako havarijní situace, proto o ní bude rozhodovat statutární orgán, případně profesionální správce, pokud to smlouva umožňuje. O tomto rozhodnutí a přijatých opatření nad rámec schváleného rozpočtu je vhodné alespoň dodatečně informovat členy bytového družstva nebo vlastníky.

Probíhající stavební práce ve společných prostorách

Současná mimořádná opatření stavební práce uvnitř bytových domů nezakazují. Přesto platí ochranná opatření, kdy roušku nebo jiný ochranný prostředek musí nosit všichni, s výjimkou takového typu práce, kde by to bylo nebezpečné. Obyvatelé domu však mohou přítomnost řemeslníků či dalších lidí v domě vnímat negativně, proto tam, kde je to možné, dochází k odložení těchto prací. 

Čtěte také:  Rok 2018 a pronájem bytu. Zjišťovali jsme, kdy se vyplatí

Zmeškali jste termín povinné revize?

Opatření se týkají také revizí. Pokud v domě nebyla provedena z důvodu nouzového stavu (zákazu vycházení/karantény) revize, pak se jedná o zásah „vyšší moci“ a z toho důvodu by po dobu trvání mimořádných opatření neměly být ze strany příslušných orgánů a institucí ukládány pokuty. I Státní úřad inspekce práce potvrdil na svých internetových stránkách, že bude zohledňovat nemožnost provedení revizí v konkrétních případech (nikoli plošně) při svém rozhodování. Jestliže nelze revizi v daném období provést, avšak je podezření na  závadu, která by mohla způsobit požár/výbuch, pak by obyvatelé měli byty zpřístupnit. Pokud však nebude za havarijního stavu možné zajistit dostatečná bezpečnostní opatření v případě zpřístupnění bytu, bude v krajním případě nutné přistoupit k odpojení daného rozvodu/zařízení. Revizi bude třeba provést po skončení mimořádných opatření, jakmile to bude možné, na což upozorňuje i Státní úřad inspekce práce. 

Končí funkční období členů orgánů a nelze zvolit nový výbor?

Občanské právo nenabízí možnost automatického prodloužení funkce až do okamžiku volby nového statutárního orgánu. Řada bytových družstev a společenství jednotek tak neměla jasno, jak postupovat, pokud na jaře skončilo, či skončí členům orgánu funkční období a nebude možné uskutečnit nové volby. „Ministerstvo spravedlnosti tuto problematiku řeší zvláštním zákonem, který povede k automatickému prodloužení nebo obnovení funkčního období členů voleného orgánu. Dojde také k připuštění kooptace, tedy dovolení chybějícího člena orgánu samotnými členy orgánu, neklesne-li jejich počet pod polovinu, a to i tehdy, kdy to stanovy nepřipouští,” doplňuje Jan Vysloužil, předseda Svazu českých a moravských bytových družstev. Zákon byl již podepsán prezidentem.

Konání schůzí a shromáždění

Vzhledem k přijatým opatření není možné od 16. března konat shromáždění delegátů, vlastníků, členské schůze ani schůze samospráv. Řešení přináší nový zákon, zmíněný výše, který umožní korespondenční hlasování nebo hlasování pomocí technických prostředků i tam, kde to jinak stanovy nebo právní předpisy neumožňují. To se vztahuje i na rozhodování shromáždění delegátů v družstvech.

0 Comments

Leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?