Máte také zkušenost s porouchaným spotřebičem těsně po záruční době?

Více než 75 % lidí se setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty, říká průzkum Opravme Česko. Při nákupu spotřebního zboží, zejména domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, si nemůžeme být jisti, jak dlouho vydrží. V této souvislosti se dlouhodobě mluví o takzvaných kazítkách.

Kazítko – možná existuje, možná je to jenom mýtus

„Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká Radek Hacaperka, šéf Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů. Každopádně se jedná o „terminus technicus“ pro výrobek spotřebního zboží funkčně velmi důležité součástky, která má výrobcem plánovanou životnost a přestane fungovat většinou krátce po uplynutí záruční doby výrobku. Spotřebič je pak nepoužitelný a jeho oprava komplikovaná a drahá. Mezi časté formy kazítek patří umělohmotné součástky, které by měly být kovové. Ne každý tomu však věří.

Na druhé straně Jan Charvát se svými projekty opravarna.cz a Opravme Česko, které se zaměřují na opravy starších věcí, v průzkumu zjistil, že více než ¾ Čechů mají s poruchou krátce po zákonem stanovené záruční době osobní zkušenost. „Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními subjekty,“ shrnuje Charvát.

Hraje blízkost závady po konci záruční doby nějakou roli při reklamaci?

Tady nemáme pro vlastníka nefunkčního spotřebiče dobrou zprávu. “Konec záruční doby znamená i konec právního nároku vůči prodávajícímu a jeho záručnímu servisu. Je samozřejmě možné požádat prodávajícího o přihlédnutí ke skutečnosti, že k závadě došlo těsně po konci záruční doby, ale pravděpodobnost, že dojde k bezplatné opravě nebo jinému řešení ve prospěch zákazníka, je malá,” potvrzuje realitu Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Čtěte také:  Komentujeme: Nájemník dluží peníze a odstěhoval se. Jak dlužnou částku vymoci?

Každopádně se proti takovémuto riziku lze i pojistit. Nejvhodnějším typem pojištění je v tomto případě Pojištění prodloužené záruky, které se nejčastěji vyplatí u výrobků s vyšší pořizovací cenou. „Z domácích spotřebičů jsou vhodným příkladem pro pojištění pračky či sušičky a myčky nádobí. To jsou totiž spotřebiče, u kterých dochází, dle informací naší pojišťovny a prodejců, k těmto problémům nejčastěji,“ říká Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Ve Francii mají již k této problematice několik let hotovou legislativu. Zákon hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.

/Ilustrační foto: pixabay.com/

0 Comments

Leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?