Krátké zimní dny se podepisují na naší psychice. Na co bychom si měli dávat pozor?

Nedostatek denního světla v zimních měsících působí na naši náladu, zdraví a pracovní výkonnost. Změnit oběžnou dráhu Země se nám nepodaří, přesto si ale můžeme proti vlivu krátkých dnů hodně pomoci.

Jak nedostatek světla ovlivňuje náš mozek?

Doktor Steven Lockley, uznávaný neurolog a docent na Harvard Medical School vysvětluje vliv denního světla na náš mozek následovně: “Světlo je akutní stimulant, který působí přímo na náš mozek a pokud jsme během dne vystaveni jasnému světlu, dostane se nám lepší stimulační efekt. To se může projevit lepší pozorností, lepšími kognitivními funkcemi a potenciálně můžeme být produktivnější v práci, ve škole a podobně.”

Závěry podporuje také výzkum Světové zdravotnické organizace, který dokládá, že trávíme až 90 % času uvnitř budov a izolujeme se od přirozených přírodních zdrojů. Společnost při současném životním stylu ztrácí drahocenný čas k tomu jít ven a užívat si přirozené denní světlo. V průběhu zimních měsíců s přirozeným úbytkem denního světla se situace ještě dále zhoršuje.

Přiměřené množství denního světla během dne vám pomůže lépe spát v noci

Četné studie také prokázaly význam denního světla při podpoře dobrého spánku a upozorňují na negativní dopady nedostatku denního světla na zdraví.

Naše vnitřní hodiny dostávají informace o různých úrovních denního světla během 24 hodinové periody. Potřebujeme dostatek světla během dne a tmy v noci, abychom si zajistili dobrý spánek v noci. Špatný spánek může vést k depresím, cukrovce, srdečním onemocněním i nárůstu váhy. Mezi další vedlejší dopady špatného spánku patří například riziko pracovních úrazů, horší koncentrace, špatná nálada nebo potíže při rozhodování.

Tipy pro lepší spánek

  • Pro lepší spánek v noci si během dne dopřejte co nejvíce denního světla. V práci nebo ve škole seďte v blízkosti okna, kterým prostupuje do místnosti dostatek denního světla
  • Zamezte přístupu světla do místnosti, ve které spíte
  • Spěte v chladnější ložnici
  • Nesledujte před spaním elektronická zařízení (televizi, telefon, tablet), která vyzařují modré světlo – toto světlo povzbuzuje mozek a udržuje ho v pohotovosti v nesprávné denní době
  • Zaveďte si před spánkem pravidelný rituál – přečtěte si například knihu místo dlouhého sledování obrazovky
  • Pokud se vaše děti bojí tmy, dejte jim do pokoje červené nebo oranžové noční světlo, které nejméně ruší při spánku

Denní světlo může pomoci zvýšit produktivitu

Celosvětový průzkum společnosti YouGov mezi 16 tisíci respondenty odhalil, že 63 % lidí myslí, že denní světlo ovlivňuje produktivitu. Výkyvy pociťujeme jak v rámci pracovního procesu, tak i při ostatních pracích, které trvají déle nebo jsou pro nás náročnější. Závěry zprávy Indoor Generation také ukázaly, že necelá pětina (18 %) lidí tráví v uzavřených místnostech téměř celý den (od 21 do 24 hodin).

0 reakcí

Reagovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Přihlásit s uživatelskými údaji

Zapomněli jste heslo?