Klamavé praktiky dodavatelů energií pokračují. Jaké nové fígle na nás zkoušejí?

Případy nepoctivého jednání a agresivního chování některých dodavatelů elektřiny či plynu se stále opakují. Nové jsou ale některé finty, se kterými útočí na naši neznalost. Nenechte se napálit!

Jak poznáme, kdo přichází s dobrou nabídkou a kdo bruslí na tenkém ledě?

„Na trhu s dodavateli energií existují podle mých dlouholetých zkušeností právníka hájící zájmy spotřebitelů dvě základní skupiny. První skupinou jsou dodavatelé, kteří skutečně hájí zájmy svého klienta, což lze prokázat jejich přístupem k nim. Druhou skupinu tvoří dodavatelé, kteří neustále vymýšlí nové obchodní nekalé či klamavé praktiky s cílem získat zákazníka a poté ho už nepustit. Bohužel jde o většinu dodavatelů a občanům tak nezbývá nic jiného, než být opravdu obezřetný,“ říká Licit Ombudsman JUDr. Tomáš Panáček a radí správný postup: “Rozhodně nikdy žádné smlouvy nepodepisujte ihned. Máte právo si smlouvu v klidu přečíst a poté se rozhodnout. Obchodník, který naléhá na podpis, využívá řadu obratných argumentů a nenechává prostor se řádně se smlouvu seznámit, nebude poctivý. Nedůvěřujte ústním slibům, nepodepisujte nic, co si nepřečtete, a nenechávejte se zastrašit.”

Slibem nezarmoutíš, na konci ale čeká rozčarování

Pozor si aktuálně dejte také na zprostředkovatele zvané jako energetické kanceláře, aukční domy apod., kteří se spotřebiteli uzavírají smlouvy nazvané jako přihláška, objednávka atd. Tyto firmy vždy ujišťují, že je vše zdarma a nezávazné, že se nejedná o smlouvu o dodávkách elektřiny či plynu, ale pouze o přihlášku do soutěže. Spotřebiteli v ní přislíbí, že pro něj vyberou nejvhodnějšího dodavatele. Jenže už vás neupozorní, že pokud se vám výběr nebo ceny nebudou zamlouvat a nebudete se řídit jejich doporučením, zaplatíte smluvní pokutu. Dle mého názoru je zde zcela překroucen smyl právního institutu zprostředkování, kdy zprostředkovatel jedná v zájmu klienta, tedy spotřebitele. Klient mnohdy neví, co má dělat. Proto radím, vždy se před podpisem takových smluv poraďte.

Čtěte také:  Období dlouhé tmy je tady. Přinášíme 5 tipů, jak správně svítit

Jak se bránit?

Všechny podobné nekalé a klamavé obchodní praktiky jsou podle zákona o ochraně spotřebitele zakázány. Navíc je tu ještě energetický zákon č. 458/2000 Sb., který spotřebiteli poskytuje právo smlouvu vypovědět do 15 dnů ode dne plánovaného zahájení dodávek energie. Pokud tohoto práva využijete, nemůžete být sankcionováni. Takto již judikoval opakovaně Nejvyšší soud ČR.

0 Comments

Leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?