Co byste měli vědět o vyúčtování služeb v bytovém domě

Rozsah poskytovaných služeb a jejich dodavatelé se v jednotlivých bytových domech liší. Například v panelových domech se lze nejčastěji setkat s dálkovým vytápěním, naproti tomu v činžovních domech mívají lidé vlastní plynové kotle. Ať už služby zajišťuje kdokoliv, měl by je vyúčtovat podle skutečné spotřeby a vzniklých nákladů, ledaže by se platily paušálně. Jak a u koho můžete rozporovat vyúčtování, pokud s ním nejste spokojeni?

Jaké jsou termíny vyúčtování

Ten, kdo služby zajišťuje, tedy podle konkrétní situace dodavatel elektřiny či plynu, společenství vlastníků jednotek, družstvo či u nájmu bytu pronajímatel, musí nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období doručit vyúčtování příjemci služeb. Tím může být vlastník bytu či jeho nájemce v případě, že se jedná o nájem bytu nebo o družstevní byt. Zúčtovací období zpravidla činí dvanáct měsíců a plyne od ledna do prosince. Proto může příjemce služeb očekávat, že do konce dubna obdrží roční vyúčtování.

Kdy je výhodný přepis energií na nájemce?

Jde-li o nájemní bydlení, bývá ve smlouvě o nájmu bytu stanoveno, jaké služby bude pronajímatel nájemci zajišťovat. „Při určení rozsahu zajišťovaných služeb hraje roli i vybavení bytu. Pokud v něm je například plynový kotel, záleží na dohodě mezi pronajímatelem a nájemcem, kdo z nich uzavře smlouvu o dodávkách plynu. U nájmu sjednaného na dobu neurčitou nebo trvajícího několik let je výhodnější, když smlouvu s dodavatelem energií uzavře přímo nájemce,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Přepis odběrného místa na nájemce může u krátkodobého nájmu představovat zbytečnou administrativní zátěž. Ovšem pronajímatelé, kteří se chtějí vyhnout případným dluhům způsobeným nájemcem, požadují přepis energií na nájemce vždy.“ Pokud je smlouva o dodávkách energií uzavírána na dobu určitou, měl by si nájemce ověřit, co se bude dít, když se z bytu odstěhuje před skončením sjednané doby trvání odběru. Dodavatelé totiž často požadují několikatisícové pokuty za předčasné ukončení smlouvy.

Čtěte také:  Volba výboru SVJ v nouzovém stavu

Právo nahlížet do podkladů k vyúčtování

Příjemce služeb může požádat o nahlédnutí do podkladů k vyúčtování a má právo si vyžádat doložení nákladů na jednotlivé služby a požadovat vysvětlení, jakým způsobem byly služby rozúčtovány a jak byly stanoveny zálohy na ně. Zároveň mu musí být umožněno pořídit si kopie podkladů k vyúčtování. Do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování může proti němu podat námitky. Na jejich vyřízení je pak stanovena lhůta 30 dní počítaná od doručení námitek.

Za opožděné vyúčtování služeb nebo vyřízení námitek je pokuta

Zpozdí-li se vyúčtování služeb nebo vyřízení námitek, má příjemce služeb právo, aby mu ten, kdo služby zajišťuje, uhradil pokutu. Ta činí maximálně 50 korun za každý den zpoždění, je-li tak dohodnuto, případně bylo-li tak rozhodnuto družstvem či společenstvím vlastníků jednotek. „Na pokutu nevznikne nárok, jestliže třeba pronajímatel sám obdržel vyúčtování služeb nebo podklady k němu v takovou dobu, že nemohl vyúčtování včas nájemci předložit nebo vyřídit námitky. Ovšem pronajímatel musí vyúčtování po jeho obdržení co nejrychleji předat nájemci,“ upřesňuje Eduarda Hekšová.  

0 Comments

Leave a reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?