Je možné změnit účtování nákladů na úklid společných prostor během roku tak, že tyto náklady přestaneme rozúčtovávat v rámci služeb a začneme je hradit z fondu oprav (případně z poplatků za správu) po schválení shromážděním od září 2022?
Změna je možná až po uplynutí zúčtovacího období
V souladu se zákonem č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, ve znění pozdějších předpisů, o způsobu rozúčtování cen služeb rozhoduje společenství s tím, že změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období. Ve shodě se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, schválení druhu služeb a způsobu rozúčtování cen služeb na jednotky patří do působnosti shromáždění.
Platby není možné směšovat
Je zapotřebí důsledně rozlišovat mezi zálohami na služby a platbami z titulu příspěvku na správu domu a pozemku, neboť uvedené platby podléhají odlišnému právnímu režimu.
Úklid společných prostor v domě je jedno z plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, hradí se tedy v rámci nákladů na služby; nejedná se tudíž o náklad spojený se správou domu a pozemku a není tak hrazen z příspěvku na správu domu a pozemku.
Autor: Ing. Božena Künzelová, Sdružení bytových družstev a SVJ
Potřebujete poradit?
Členství ve Sdružení bytových družstev a SVJ přináší řadu výhod. Členové mohou využívat právní a ekonomickou poradnu, finanční a daňové poradenství, vybrané tiskopisy, formuláře a vzory smluv pro bytová družstva a SVJ a další služby, usnadňující řízení a provoz bytového družstva či SVJ.
Já také protestuji, aby se úklid hradil ze zálohově hrazených příspěvků na správu domu
Toto zásadně dělají družstva, kdy účetnictví není vedeno samostatně pro BD a samostatně pro SVJ. BD dávají úklid společných částí domu, příp. i osvětlení společných částí domu do nájmu nájemcům dr. bytů a vlastníkům pak do příspěvků na správu.
Podívejte se co vše patří do správy domu – §§ 7,8 NV 366/2013 Sb. V žádném případě sem nepatří služby. Družstev se totiž netýká bytové spoluvlastnictví.
§3 zákona o službách je kogentní, tj. výčet těchto služeb je vždy službou, t. nákladem vlastníků! nikoliv nákladem na správu domu.
Dotaz obsahuje v jedné větě dvě otázky, které se týkají účtování nákladů na úklid a jejich rozúčtování. Obě byly výše zodpovězeny paní Ing. Boženou Künzelovou.
Vlastníkům jednotek zřejmě nejde ani tak o účtování, jako o rozpočítávání nákladů na úklid. Takže si dovolím odpověď rozdělit.
Účtování nákladů na úklid
Na to, proč není možné účtovat náklady na úklid společných částí do nákladů na správu domu , tj. v účtové třídě 5 – Náklady, a hradit je z příspěvků na správu, odpověděla paní Ing. Božena Künzelová.
Výjimkou je úklid prováděný například na dohodu o provedení práce. Náklady na mzdy a pojištění zaměstnanců se nejprve zaúčtují do 5. účtové třídy jako osobní náklady a až následně se aktivují (například na konci měsíce čtvrtletí, roku) na pohledávky SVJ. Jako pohledávky SVJ za vlastníky se i rozúčtovávají podle schválených pravidel a vyúčtovávají v rámci vyúčtování služeb. Tím jsou splněny požadavky kontrolních orgánů i právních předpisů.
Rozúčtovávání nákladů na úklid
Změna způsobu rozúčtovávání nákladů na úklid na jednotlivé vlastníky jednotek je možná i když zůstane účtování nákladů beze změn. Pokud bylo například v SVJ schváleno rozúčtování nákladů na služby podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování a vlastníci by chtěli, aby byly náklady na úklid rozúčtovávány podle podílů na společných částech, je možné to změnit dle § 1208 OZ rozhodnutím shromáždění. Jak bylo uvedeno výše, je změna způsobu rozúčtování nákladů možná až po uplynutí zúčtovacího období.