Šest nejčastějších příčin nespavosti. Nechybujete i vy? | Okolo bytu

Šest nejčastějších příčin nespavosti. Nechybujete i vy?

Nespavost a poruchy spánku patří k druhému nejběžnějšímu zdravotnímu problému hned po nachlazení. Průzkumy uvádí, že potíže pociťuje téměř každý druhý, vážnější problémy má zhruba 10 % z nás. Kvalita odpočinku je zásadní pro naší psychickou i fyzickou rovnováhu. Jaký je žebříček největších chyb, kterých se před usínáním dopouštíme?

Rušivé prostředí

Uléhání v prostředí s rušivými zvuky je velmi častým důvodem potíží s usínáním. Na vině může být zvuk tikajících hodin či budíku, ale také oznámení z chytrých telefonů či jiné elektroniky. Na dohled bychom neměli mít ani červeně pomrkávající světélko elektroniky ve stand-by režimu. Ideální by bylo, abychom v ložnici tuto formu pohotovostního režimu nevyužívali vůbec.

Rušivým elementem může být také chrápající partner nebo hluk z ulice. Stejně tak může být problém s nezvyklými pachy, přílišným horkem či naopak zimou v místnosti na spaní. Důkladně vyvětrat před ulehnutím by mělo být samozřejmostí.

Nevyhovující lůžkoviny či postel

„Velmi častým problémem ovlivňujícím kvalitu spánku i usínání je samotná postel. Příčinou může být nestabilita postele (tzv. rozvrzanost lůžka), opotřebovaný rošt (chybí některé lamely apod.), nejčastějším viníkem je však matrace, problémem bývá její nevhodná tuhost nebo přílišné opotřebení, kdy je v některých místech již proleželá. Usínání ale může bránit i „obyčejný“ polštář, který je příliš vysoký nebo nízký,“ upozorňuje Jakub Šoufek z Johann Malle.

Těžké večeře, kofein a alkohol

Že není zdravé přecpávat se na noc těžkými jídly, není žádná novinka. Ale že byste si měli hlídat jídlo a nápoje, které jíte a vypijete již od odpoledne, vás možná překvapí. Taková káva s dortíkem po pozdním obědě už může být příčinou neklidné noci. Odpoledne se nedoporučuje pít ani jiné kofeinové či energetické nápoje, pokud trpíte nespavostí. „Večeře by pak měla být ideálně lehčí,“ radí fyzioterapeut René Kacián.

Stres

Příliš stresu před spaním je častou příčinou nespavosti. Pokud se před spánkem nedokážete zklidnit a přestat myslet na pracovní či jiné povinnosti, mozek nevypne a nedovolí vám usnout. Pomoci může například četba před spaním nebo krátká procházka, která vás přivede na jiné myšlenky.

Zvýšená aktivita či sportování

Přestože je sport bezesporu zdravý a kvalitnějšímu spánku může být velmi prospěšný, měli byste se vyvarovat zvýšené aktivitě či sportování ve večerních hodinách, pokud trpíte problémy s usínáním. Tělo se nedokáže dostatečně zklidnit a doba usínání se proto může výrazně prodloužit. Doporučuje se proto vyvarovat přílišné aktivitě alespoň pět hodin před spaním.

Narušování rytmu spánku

Dejte si pozor na narušování spánkového rytmu. Pravidelný režim vstávání a usínání je pro tělo vždy prospěšnější. Problém může nastávat také kvůli pospávání během dne nebo při pobývání v posteli v době, kdy normálně nespíte.

0 reakcí

Reagovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Přihlásit s uživatelskými údaji

Zapomněli jste heslo?