Zdražování energií posunulo na jedno z předních míst zájem o spotřebu energií v rámci bydlení. Konkrétně se jedná o množství spotřebovaného tepla a vody, jejichž cena tvoří stále výraznější část měsíčních výdajů. Tento trend rostoucího zájmu potvrzuje Petr Štrob, předseda SVJ Vybíralova 930-8, jehož dům jsme měli možnost navštívit. Jaké možnosti pro sledování spotřeby tady využívají a jak to vidí sami obyvatelé domu?
Kontrolu nad spotřebou energií považují za samozřejmost
Ohledně sledování spotřeby energií a snižování nákladů může dům SVJ Vybíhalova posloužit jako vzor pro mnoho ostatních, kde výdaje za teplo a vodu v podstatě neřeší. Jedenkrát ročně dostanou vlastníci bytů vyúčtování roční spotřeby. V tuto chvíli však již nic nezmohou. Přeplatek je příjemný, s nedoplatkem se už nedá udělat nic jiného než zaplatit. „Mít možnost přehledu spotřeby častěji než jedenkrát ročně, považuji v dnešní době za nezbytnost, říká úvodem naší návštěvy Petr Štrob a dodává, že stejně tak uvažuje už i většina členů. Tím hned vyvrací poměrně častou námitku, která zaznívá u některých výborů SVJ, že informace o spotřebě jedenkrát ročně jsou dostačující a průběžné informace by stejně nikdo nevyužíval. Zájem o průběžnou spotřebu se ale nezrodil přes noc.
Petr Štrob vykonává funkci předsedy SVJ SVJ Vybíralova již jedenáctým rokem. V průběhu sví profesní kariéry řídil firmu s přesahem několika kontinentů. Vysoké manažerské schopnosti a ekonomické, technické a právní vzdělání doplňuje vztahem k majetku. „Nechci se dívat, jak dům chátrá a ztrácí na hodnotě,“ říká a přesně tak vnímá i správu domu. Komplexní přístup s dlouhodobou strategií vedl od celkové rekonstrukce domu včetně zateplení až k hospodaření s teplem a vodou.

Cesta k novým technologiím vede přes srozumitelnou argumentaci a komunikaci se členy
Výrazným benefitem, který se dotýká každého z vlastníků, jsou dálkové odečty spotřeby tepla a vody. Také v SVJ Vybíhalova nejprve odečítali spotřebu vody opisy hodnot z vodoměrů. S příchodem dálkových odečtů Petr Štrob neváhal a novou technologii nechal již v roce 2015 na shromáždění odhlasovat.
V kontextu s námitkami některých SVJ, že lidé by u nich změnu na dálkové odečty neodhlasovali, není možné se vyhnout otázce, jak se výboru podařilo členy o výhodnosti dálkových odečtů přesvědčit. „Je to o přípravě a argumentech. Vždy připravuji prezentaci s vysvětlením, kterou při shromáždění odprezentuji. S odhlasováním nemám problém,“ přibližuje osvědčený postup předseda.
Jaká kritéria zvolil předseda při výběru firmy pro dálkové odečty? Také v tomto ohledu měl Petr Štrob jasno. Chtěl velkou spolehlivou firmu s historií a zázemím. Důležitá byla také záruka servisu a vývoj produktů. Kritériím vyhovovala společnost ista Česká republika, jejíž služby a produkty SVJ po celou dobu využívá.
Papír a tužka je už přežitek
Jak se předseda přitom vypořádal i s další námitkou, že ve srovnání s manuálními odečty jsou dálkové odečty drahé? Jako správný manažer má v této věci jasno: „Chtěl jsem řešení, které eliminuje problémy. Tak často vypadaly osobní odečty v bytech. Nutné byly opakované návštěvy a domlouvání dalších termínů, pak předávání zapsaných hodnot a podobně. To ale byla jen organizační stránka věci. Jako manažer a ředitel jsem vždy musel zohledňoval náklady, které daná práce přináší. Udělal jsem jednoduchou ekonomickou rozvahu. Přepočítal jsem počet hodin, strávených mechanickými odečty na standardní mzdu. Čas každého člověka má svou hodnotu, a to platí i pro zajišťování servisu pro bytový dům. Je to logické a samozřejmé, jen je nutné to lidem vysvětlit“ A lidé pochopili a dálkové odečty bez problémů a diskusí odsouhlasili.
Proč čekat, když můžeme mít výhody hned?
V SVJ hned zpočátku odhlasovali skutečné dálkové odečty, nikoliv mezistupeň walk-by, jako mnozí jiní. Walk-by odečty představují formu, kdy jsou hodnoty z měřidel načítány speciálními čtečkami z prostoru v blízkosti domu. To znamená, že se pracovník firmy, která odečty zajišťuje, musí na místo dostavit a odečty provést. „Technologický vývoj jde stále dopředu a je více než žádoucí využívat všech jeho výhod. Proč zůstávat u nějakého mezistupně?“
Slova předsedy potvrzují i blížící se legislativní požadavky na častější odečty než jedenkrát ročně. To s sebou sice přinese výhody častější informovanosti, ale v případě jakýchkoliv jiných odečtů než on-line, to bude znamenat častější docházení pro získávání údajů, a tedy i výraznější nárůst ceny.
Když dálkové odečty, tak se všemi výhodami
Kromě dálkových odečtů využívají v SVJ i portál ista24, na kterém lze průběžně sledovat spotřebu. „Vidím, že zájem o informace o spotřebě mezi členy roste. Navíc dostáváme každý měsíc report o aktuálních údajích. Lidé ale sami i přicházejí a chtějí vědět, jak na tom se svou spotřebou aktuálně jsou. Dokonce někteří mají i nápady, co by ještě v rámci energií bylo dobré sledovat. Rozhodně není pravda, že by o průběžné sledování spotřeby nebyl zájem,“ popisuje praxi předseda. Portál ista24 již využívají řadu let. Je velmi transparentní a dobře strukturovaný,“ oceňuje přívětivé prostředí služby Petr Štrob. Až k portálu ista24 přibude její mobilní aplikace, která je již ve vývoji, určitě i ji budou v SVJ Vybíralova využívat.
Vykonávat funkci předsedy dobře a odpovědně s dlouhodobým výhledem prosperity domu není možné bez podpory členů. Ta je založena na kvalitní komunikaci a správné argumentaci výboru. Pak není problém přivádět do domu nové technologie. Jak říká Petr Štrob, není nač čekat.