Úvod › Fóra › Všechny kategorie › Správa domu › Vyúčtování za služby – správa domu
- Toto téma je prázdné.
-
AutorPříspěvky
-
-
Martina
HostDobrý den,
mám dotaz ohledně vyúčtování za služby – správa domu.
Vlastnila jsem bytovou jednotku a nebytovou jednotku (garáž) v bytovém domě (SVJ), kterou jsem k 30.8.2021 prodala. Ve vyúčtování za rok 2021 je uvedeno, že mám doplatit cca. 6000,- Kč za správu za jednotku (byt a garáž). Tato částka byla vypočtena z celkové ceny za rok 2021 a vydělena počtem jednotek (bytové a nebytové – stejným dílem) a následně měsíci, kdy jsem byla vlastníkem. V průběhu roku (od 16.7.2021) byl zvolen externí předseda SVJ, a tím se zvedly náklady za celkovou správu (do té doby se platilo jen správcovské firmě).
Chtěla jsem se zeptat, zda vyúčtování za správu se počítá z nákladů za celý rok a nebo z nákladů, které vznikly za 8 měsíců, kdy jsem byla vlastníkem? Dále jsem se chtěla zeptat, zda částka za správu domu může být stejná, ať už se jedná o bytovou jednotku nebo nebytovou jednotku (garáž).
Děkuji Martina -
mku03375
Host1. začal bych prostudováním stanov Vašeho nyní již bývalého SVJ, zda je v nich nějaké ustanovení týkající se Vašeho “problému”,
2. domnívám se, že náklady na správu by měly být schváleny shromážděním vlastníků coby nejvyšším orgánem SVJ,
3. byl-li zvolen profi předseda, obecně je známo, že náklady na správu jsou zpravidla vyšší (někdy i násobně) než za služby správcovské firmy – s výší nákladů měli být také seznámeni členové SVJ před vlastní volbou,
4. náklady na správu jsou součástí vyúčtování služeb, které se dělá za zúčtovací období (zpravidla rok).-
Ladislav Laker
HostPan mku 03375 se mýlí ve všem, jak je jeho zvykem.
Náklady na správu domu zpravidla neschvaluje shromáždění. Bylo by to naprosto nefunkční a těžkopádné řešení. Neznám žádné SVJ v České republice, které by to mělo takto nesmyslně zařízeno. Všechny běžné náklady řeší a o nich rozhoduje přímo statutární orgán. Schválení shromážděním podléhají jedině větší akce nad určitý finanční limit (zpravidla 1000 Kč v průměru na jednotku).
Byl-li zvolen profesionální předseda, pak náklady na jeho odměny a zákonné odvody placené zaměstnavatelem nejspíše nespadají pod náklady na správu domu. Jde o náklady na vlastní správu právnické osoby – to je ta “třetí hromádka”, o které jsem se zmínil jinde.
Samozřejmě neplatí ani to, že by “… s výší nákladů měli být také seznámeni členové SVJ před vlastní volbou”. To je nějaká ničím nepodložená fantazie, která navíc tazatelku vůbec nezajímá.
Není pravda, že “náklady na správu jsou součástí vyúčtování služeb”. Naopak platí, že náklady na správu domu nemají naprosto nic společného s náklady na služby spojené s užíváním bytů. Proto vyúčtování služeb nikdy neobsahuje nic o nákladech na správu.
-
mku03375
HostNaše vyúčtování služeb obsahuje i náklady na správu (již mnoho let). Právě proto, že jsme je schvalovali shromážděním vlastníků hned na počátku, byla schvalována i změna jejich výše, takže žádný z členů SVJ nemůže říci, že nebyl informován předem a nemohl se k tomu vyjádřit.
Co se týče seznámení členů s výší nákladů na správu, myslel jsem to tak, že jsou členové s ní seznámeni před volbou profi předsedy, aby měli možnost se vyslovit, zda zvolit profi předsedu nebo ne. Mimochodem – jak byl zvolen profi předseda?
Jako obvykle se se podle pana L.L. mýlím, ale já si myslím, že je lepší hrát fair play a nic netajit před členy.
-
Ladislav Laker
HostPane mku03375, opět píšete nepravdu, i když jste byl upozorněn. Snažíte se uvést tazatelku v omyl. Napsal jste tento nesmysl: “Naše vyúčtování služeb obsahuje i náklady na správu (již mnoho let).”
Je zjevné, že nedovedete rozeznat co na tom papíru je vyúčtování služeb a co je informace o správě domu. Ta informace ovšem nemá nic společného se službami podle zákona č. 67/2013 Sb. ani s jejich vyúčtováním.
Mimochodem, všechny Vaše “rady” jsou zcela zbytečné. Vůbec jste nečetl úvodní dotaz. Martina se neptala jak volit předsedu SVJ, ani na to jak se schvaluje výše příspěvků na správu. Předseda SVJ byl zvolen už v roce 2021 a Martina už dávno není členkou toho SVJ.
-
-
-
Ladislav Laker
HostVáš dotaz je nesrozumitelný. Směšujete dohromady dva až tři různé pojmy.
Existují náklady na správu domu a pozemku, zkráceně “náklady na správu”. Vedle toho – zcela nezávisle – existují náklady na služby spojené s užíváním bytů, zkráceně “náklady na služby”.
Pokud jde o náklady na správu domu: Podle § 1186 zákona č. 89/2012 Sb. platí, že při převodu vlastnického práva k jednotce nevzniká osobě odpovědné za správu domu povinnost vypořádat příspěvky na správu domu. I kdyby došlo k vyúčtování, případné přeplatky na příspěvcích na správu domu se nevracejí.
Pokud jde o náklady na služby spojené s užíváním bytů: Ty se podle zákona č. 67/2013 Sb. každoročně vyúčtují, náklad se rozúčtuje vlastníkům jednotek, a pak dojde k vypořádání přeplatků a nedoplatků. Toto by mělo být skončeno do čtyř měsíců ode dne doručení vyúčtování předchozího zúčtovacího období příjemcům služeb.
V některých SVJ existuje ještě třetí “hromádka” peněz: Podle § 1180 odst. 2. zákona se odděleně sledují a rozúčtují náklady na vlastní správu právnické osoby SVJ. V takovém případě se tyto náklady rozvrhnou na každou jednotku stejně. Zúčtovací období je shodné s účetním obdobím, což je 12 po sobě jdoucích měsíců. Při tomto způsobu rozúčtování nákladů tedy je bezvýznamné že ke zdražení došlo až po tom co jste převedla Vaše jednotky na jinou osobu. Formulace “na každou jednotku stejně” bezpochyby znamená, že se nerozlišuje zda jednotkou je byt, nebo nebytový prostor.
-
-
AutorPříspěvky