Úvod › Fóra › Všechny kategorie › Správa domu › co musí předat odcházející předseda SVJ
- Toto téma obsahuje celkem 8 odpovědí. Do diskuze (1 diskutující) se naposledy zapojil uživatel
Pavel a poslední změna proběhla před 1 rokem a 7 měsíci.
-
AutorPříspěvky
-
-
Dobrý den, odvolali jsme předsedu SVJ a zvolili nového. Můžete mám poradit, jaké dokumenty je povinen předat novému předsedovi? Případně je někde soupis? Zkoušel jsem hledat, ale moc úspěšný jsem nebyl. Děkuji všem za radu.
-
mku03375
Host1. Jak jste mohli odvolat předsedu a zvolit nového? Shromáždění volí členy výboru a ti volí ze svého středu předsedu, ev. místopředsedu. Tady je něco divného nebo špatně popsáno …
2. Předat musí prakticky vše (s výjimkou toho, co bylo již skartováno, máte-li skartační řád), tj. zápisy ze schůzí, finanční doklady vč. výpisů z účtů, razítka, podací protokol vč. příloh, pokladnu (hotovost), duplikáty klíčů, revizní zprávy, smlouvy s dodavateli energií/pojišťovnou/bankou, evidenci členů SVJ (viz občanský zákoník), originál stanov SVJ, kopii návrhu na zápis do rejstříku u soudu a další papíry (je jich požehnaně)…
-
Ladislav Laker
HostPan mku03375 se samozřejmě mýlí: předsedu SVJ volí shromáždění přímo.
-
mku03375
HostMožná, že se mýlím, ale v zákoně 89/2012 Sb. (NOZ) se v § 1208 praví:
Do působnosti shromáždění patří:
…b) volba a odvolávání členů volených orgánů a rozhodování o výši jejich odměn, ..
O volbě předsedy jsem nikde ve vztahu ke shromáždění vlastníků nenašel, proto bych byl rád, kdybyste mě nasměroval na ustanovení právního předpisu, který řeší volbu předsedy SVJ přímo shromážděním.
-
-
-
Ladislav Laker
HostPepe, pokud jste zvolili předsedu který netuší ani rámcově co a jak má převzít od bývalého předsedy, pak to nebyla dobrá volba.
A pokud si myslíte, že existuje nějaký univerzální konečný seznam všech lejster, dokumentů a dokladů SVJ, pak se ovšem mýlíte. Takový konečný seznam neexistuje.-
Pavel
Účastníkmku03375,
zakladatel vlákna píše o “předsedovi SVJ”. Myslí tím velmi pravděpodobně jednočlenný statutární orgán. Ten je volen shromážděním.
Vy píšete o výboru, jako vícečlenném orgánu, jehož členové volí ze svého středu předsedu výboru, nikoliv předsedu SVJ.
Hezký den!
-
mku03375
HostDěkuji za nakopnutí, vzhledem k tomu, že v našem SVJ máme tříčlenný výbor, tak mi nějak nedocvaklo, že může být SVJ s jednočlenným statutárem, kterého samozřejmě volí orgán nejvyšší, tedy shromáždění … Při novelizaci stanov v souvislosti se zákonem 89/2012 Sb. shromáždění vlastníků “zavrhlo” jednočlenného statutára.
-
-
-
Ladislav Laker
HostA ještě jedna poznámka: Bývalý předseda není “povinen předat novému předsedovi” nic. Vůbec nic. Takovou povinnost mu neukládá žádný celostátně účinný právní předpis. Jedině že by takovou povinnost měl uloženu ve smlouvě o výkonu funkce. Je na čase přestat fantazírovat. Skutečný svět je něco poněkud jinde.
Právnická osoba samozřejmě má povinnost uchovávat různé dokumenty a doklady podle minimálně deseti různých zákonů (zákon o účetnictví, občanský zákoník, stavební zákon, zákon o požární ochraně, zákon o metrologii, zákon o daních z příjmů, zákon o veřejném zdravotním pojištění, zákon o sociálním zabezpečení, zákon o službách spojených s užíváním bytů, atd.).
-
Pavel
ÚčastníkSmlouva o výkonu funkce je institut ze ZOK. I když není zakázáno ji použít i v SVJ, tak drtivá většina SVJ smlouvy o výkonu funkce nemá. A pak má problémy např. s předáním “úřadu” bývalého předsedy.
Výše uvedený seznam podle jakých předpisů je nutné vyrábět a uchovávat různé dokumenty je jen úvodem do složité problematiky.
Na pokyn EU, pod sankcí nečerpání dotací, vrchnost vymyslela, že v budoucnu SVJ (a ostatní neziskovky) čeká nová nesmyslná povinnost určovat “skutečné majitele” SVJ a vést o tom dokumentaci.
Nedávno jsem se dostal k informaci, že se údajně musí skladovat i dokumentace ke zrušenému výtahu a to po dobu 10 let od jeho zrušení. Neověřoval jsem to, ale je to tak hloupé, že je to asi pravda.
Povinnost něco archivovat nevyplývá jen ze zákonů. Může vyplynout i ze smlouvy. Např. některé dotační smlouvy mají ustanovení, že po dobu 10 let po poskytnutí dotace se musí uchovávat všechny doklady, které souvisí s dotací.
Na dalších povinnostech jistě pracuje horda státních úředníků, kterých jen v roce 2022 přibyde 7 000 kusů.
Hezký den!
-
-
AutorPříspěvky