Zařiďte si ergonomické pracovní místo pro správné sezení

Pracovní místo je pro mnoho zaměstnanců a podnikatelů druhým domovem, když tráví v kanceláři u jednoho stolu velkou část každého všedního dne. Dlouhé sezení však není pro lidské tělo vůbec zdravé, a proto je vhodné se zamyslet nad tím, jak negativní následky kancelářské práce, která dnes obvykle zahrnuje celodenní sezení u počítače, zmírnit.

Ke zmírnění následků jednoznačně pomohou mimopracovní pohybové aktivity. Věnovat se můžete různým sportům, které vás baví. Aby však cvičení mělo účinek, musíte sportovat nebo se věnovat protahování pravidelně, nejlépe několikrát týdně. Druhou zásadní věcí pak je zařízení pracovního místa dle zásad správné ergonomie.

Následky častého a dlouhého sezení

Jaká negativa s sebou každodenní sezení mnoho hodin v kuse vlastně přináší? Dlouhé sezení vede k ochabování a zkracování svalů, vzniku svalových dysbalancí a dochází také k tuhnutí kloubů. Negativně je ovlivněn prakticky celý pohybový aparát, nejvíce se pak negativní vliv sezení projevuje v podobě bolesti zad.

Nejčastěji se bolest zad vyskytuje v oblasti bederní páteře, kterou při práci v kanceláři obvykle způsobuje především zkrácení flexoru kyčelního kloubu. Při tom se totiž pánev předkloní dopředu a v důsledku toho dojde k napnutí svalů právě kolem bederní páteře. A to je jen jeden z řady problémů týkajících se zad. Například vzhledem k tomu, že je při sezení vyvíjen velký tlak na meziobratlové ploténky, tak zejména při nesprávném sezení se kvůli nerovnoměrnému rozložení zatížení zvyšuje riziko vyhřeznutí plotének.

Nepodceňujte vybavení pracovního místa

Dlouhé sezení nebude pro lidské tělo prospěšné nikdy, ale jeho následky lze alespoň výrazně eliminovat. Zásadním krokem pro vytvoření co nejlepšího pracovního místa s ohledem na zdraví a pro život bez typických bolestí spjatých se sedavým zaměstnáním je kvalitní vybavení. Takové vybavení, které umožní správné sezení dle ergonomických zásad a poskytuje tělu náležitou podporu. Nejdůležitější je kombinace ergonomické kancelářské židle a kvalitního stolu.

Čtěte také:  Jaro je ideální období pro mytí oken. Jak je vyčistit účinně a rychle?

Na ergonomické židli se nevyplatí šetřit

Co se týká kancelářské židle, případně kancelářského křesla, tak se při jejím výběru zaměřte na to, aby splňovala několik základních kritérií. Prvním kritériem je, že židle musí mít dostatečnou nosnost, jejíž hodnota pochopitelně musí převyšovat vaši hmotnost.

Židle dále musí mít dostatečně dlouhý sedák pro podporu nohou a dostatečně vysoké opěradlo pro podporu zad. S nedostatečnou délkou sedáku a výškou opěradla se mohou setkat zejména lidé s vyšší postavou. Židle také musí nabízet odpovídající rozsah nastavení v závislosti na vaší výšce. Zásadní je možnost nastavení sedáku do vhodné výšky, abyste mohli v kolenou svírat pravý úhel. Klíčovou součástí ergonomické židle jsou kromě sedáku a opěradla i područky, ideálně výškově nastavitelné, a dle provedení opěradla mohou být nezbytnými částmi rovněž bederní opěrka a nastavitelná opěrka hlavy.

Polohovatelný stůl pro podporu zdravé práce v kanceláři

Podcenit nesmíte ani výběr správného stolu. Ten by rozhodně měl být dostatečně stabilní a prostorný. V každém případě se pak vyplatí investice do výškově nastavitelného stolu, který je dnes běžnou součástí každé moderní kanceláře podporující zdravý přístup k práci. Zvolit můžete buď manuálně nastavitelný stůl, nebo elektricky nastavitelný stůl nabízející větší pohodlí při změně výšky pracovní desky stolu.

Polohovatelný stůl jednak umožní přesně nastavit výšku stolu pro ergonomické a komfortní sezení a jednak se díky němu můžete při práci postavit a přitom v dané práci bez přerušení pokračovat. Když se postavíte, aktivujete svaly nohou a středu těla a zmírníte tak negativní následky dlouhého sezení. Dobré je vystřídat stání a sezení při práci vícekrát denně, ale znatelný pozitivní přínos se dostaví již při půl hodině stání v rámci pracovní doby denně.

Chraňte svůj zrak a dopřejte si lepší spánek

Na závěr trochu odbočíme od ergonomie a představíme si jeden užitečný tip pro každodenní práci na počítači. Při sledování monitoru počítače, stejně jako displeje telefonu nebo televize, jsme vystaveni zvýšené dávce modrého světla. Modré světlo vydávají také zářivky nebo LED žárovky.

Čtěte také:  Sedm praktických rad, jak vybrat interiérové dveře

Obecně není modré světlo nic špatného, naopak je velmi důležité, protože ovlivňuje přirozený biorytmus člověka. Jeho zdrojem tak nejsou pouze umělé zdroje osvětlení, je rovněž složkou běžného denního světla. V průběhu dne zabraňuje vyplavování melatoninu, tzv. spánkového hormonu v těle, takže přes den nás udržuje bdělé, zatímco večer, když se setmí, spánkový hormon přispívá k usnutí a kvalitnímu spánku.
Z výše uvedeného vyplývá, že hlavně pokud pracujete na počítači ve večerních hodinách, nebo třeba večer odpočíváte u televize, je vhodné se pro zajištění kvalitního spánku modrému světlu bránit. Řešením jsou brýle proti modrému světlu s vysokou mírou blokace tohoto světelného spektra. Brýle s nižší, zhruba 30% mírou blokace modrého světla se navíc při práci na počítači vyplatí nosit i přes den. Oči totiž neumí modré světlo blokovat a jeho zvýšený příjem jim škodí, což vede například k pálení očí nebo bolesti hlavy.

Napsat komentář

Cookie Consent with Real Cookie Banner