počet členů v domácnosti

Úvod Fóra Všechny kategorie Správa domu počet členů v domácnosti

  • Toto téma obsahuje celkem 23 odpovědí. Do diskuze (3 diskutující) se naposledy zapojil uživatel Ladislav Laker a poslední změna proběhla před 1 rokem a 2 měsíci.
Aktuálně je na stránce zobrazeno 11 vláken odpovědí
  • Autor
    Příspěvky
    • #9367 Odpovědět
      Tomass
      Host

      Dobrý den, necháváte si od každého vlastníka bytu na začátku roku potvrzovat počet členů v domácnosti, nebo vycházíte z toho, že vám to lidi při změnách posílají? Případně – je to od výboru povinnost? Děkuju za vaše zkušenosti.

    • #9368 Odpovědět
      Kaja
      Host

      Zdravím, u nás automaticky na přelomu roku rozešleme mailem všem vlastníkům úplně jednoduchý formulář s 12 ti okénky podle měsíců, aby doplnili počty, podepsali a hodili do schránky SVJ.

    • #9369 Odpovědět
      Martin ČernýMartin Černý
      Účastník

      Dobrý den,
      dle §1177, odst. 2 občanského zákoníku musí vlastník bytu SVJ bez zbytečného odkladu oznamovat změny v počtu osob, které mají v bytě domácnost a zároveň v něm bydlí po dobu v souhrnu nejméně třech měsíců v kalendářním roce. Plnění těchto povinností ve smyslu nařízení vlády č. 366/2013 Sb. vymáhá vůči vlastníkům osoba odpovědná za správu domu, z čehož můžeme dovozovat, že SVJ v případech, kdy vlastník sám nenahlásí změnu v počtu osob v jeho domácnosti, má povinnost tyto informace požadovat. Z praktického hlediska je samozřejmě na místě, aby výbor třeba pravidelně rozesílal příslušný formulář, jak píše Kaja.

      • #9371 Odpovědět
        PavelPavel
        Účastník

        Pane Černý,

        mám jiný názor.

        1) § 1177/2 NOZ sice něco ukládá, ale oznamování počtu členů v domácnosti je nesmysl. Nikdo takový počet členů nepotřebuje znát.

        2) V NV 366/2013 Sb. není uvedeno, že plnění této oznamovací povinnosti vymáhá vůči členům SVJ. Tuto povinnost vymáhání nemůže NV ukládat již proto, že počet členů domácnosti se k ničemu nehodí.

        3) Pokud snad někdo používá k rozúčtování služeb rozhodné osoby podle zákona o službách, tak musí zjišťovat jinou množinu osob. Stačí porovnat definici uvedenou v § 1177/2 NOZ (3 měsíce) a definici uvedenou v § 2/g zákona č. 67/2013 Sb. (2 měsíce).

        4) Stranou ponechávám, že obě “definice” jsou nejasné a sporné.

        Hezký den!

        • #9372 Odpovědět
          lojza
          Host

          Hmm, zajímavé. Takže když u nás v baráku rozúčtováváme některé služby podle počtu osob v domácnosti (slovy zákona, počet “rozhodných osob”) tak je to vlastně špatně, protože musíme zjišťovat jinou množinu osob:-))

          Podle této úvahy je pak třeba rozdíl když mi dá jedna osoba 1000Kč (jednu bankovku) a druhá osoba mi dá 10 stokorun, protože ta druhá osoba mi dala jinou množinu bankovek. Jenže já v tom rozdíl nevidím, protože ve výsledku jsem od každé jedné osoby dostal 1000Kč.

          Ono někdy stačí používat tu věc co je v hlavě a nemít tam jenom jeden velký paragraf.

        • #9859 Odpovědět
          Markéta Gr.
          Host

          Podle metodické příručky MMR je zákon o službách nadřazen OZ, tedy platí pro rozúčtování předpis – osoba rozhodná (nejméně 2 měsíce).

    • #9370 Odpovědět
      PavelPavel
      Účastník

      Tomáši,

      asi se ptáte na počet rozhodných osob podle zákona o službách a nikoliv na počet členů v domácnosti podle NOZ.

      U nás nepotřebujeme znát počet členů v domácnosti ani počet rozhodných osob.

      Žádnou službu totiž podle rozhodných osob nerozúčtováváme. Zejména proto, že zákon o službách je nejasný, jedná se o relativně nevýznamné služby a v neposlední řadě se přesný počet takových osob nedá zjistit i kdyby byla jasná definice.

      A pokud by se snad měl zjišťovat počet rozhodných osob, tak nikoliv na začátku roku ale na konci roku za uplynulý rok. Ale kdokoliv to může zpochybnit a jak to chcete řešit?

      Hezký den!

    • #9495 Odpovědět
      Ota
      Host

      Takže některá SVJ neberou v potaz při placení úklidové služky, spotřeby elektřiny na chodbách, schodištích ap. Ale máme případy, že majitelka pronajme byt agentuře a ta do bytu 2+kk nastěhuje 11 UK pracovníků, tak rozúčtování je jen na tu jednu osobu, která ani v domě není hlášena? A ti UK pracují všichni na stavbě a víte jak se vracejí domů zmazaní a bláto nechají na schodech hned ten den, co se uklízelo. navíc k sobě zvou další kamarády, ubytované jinde, hlučí v době nočního klidu atd. A to za ně mají platit ti ostatní, divná logika či solitarita, ne?

      Dotaz: je rozúčtování podle počtu osob v bytech legislativně podloženo?

      Děkuji Ota

      • #9503 Odpovědět
        PavelPavel
        Účastník

        Oto,

        rozúčtování nákladů na služby řeší § 5 zákona č. 67/2013 Sb.

        Primárně o rozúčtování nákladů rozhoduje shromáždění SVJ.

        Pokud nerozhodne, tak se rozúčtují náklady podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.

        Ale to je velmi sporný pojem, který se navíc některým zdejším pisatelům plete s pojmem počtů členů domácnosti z § 1177/2 NOZ.

        Ta skupina UK asi nebude mít v bytě domácnost, už proto, že tento pojem není v novém soukromém právu definován.

        Ostatní Vámi uvedené problémy jsou v SVJ prakticky neřešitelné. Na rozdíl od bytového družstva, což je jedna z jeho výhod.

        Hezký den!

        • #9655 Odpovědět
          Jarmila
          Host

          Pavle,
          stále dokola píšete o tom, že rozúčtování služeb podle počtu osob neprovádíte
          ( míněno zřejmě ve Vašem SVJ ), protože návaznost spotřeby služeb na osoby je bezvýznamná a navíc nelze zjistit počet osob v BJ, protože není jasném co je domácnost a kdo jsou rozhodné osoby nelze stav zjistit.
          Návaznost spotřeby je u některých služeb přímo úměrná počtu osob – např. odpad,spotřeba elektřiny ve společných částech domu (svícení výtah ) a také stav znečištění na poštu osob závisí.
          Chyba není na straně těch, kdo počtu osob chtějí zohlednit, ale na straně nedostatečné legislativy.tedy na straně státního aparátu. který nedokáže smysluplnou legislativu vytvořit.
          Pohleďte např. co se děje kolem dlouhodobých pronájmů:
          místo aby stát dal jasně najevo, že bytoví domy nebyly zkolaudovány jako ubytovací zařízení, že lidé si nemohou pořizovat byt za účelem pořizování hotelových služeb, když jiní se jej pořídí za účelem trvalého bydlení ( mají zde domov a kolik nás chce žít v hotelu? ), státní úředníci řeší, o kolik stát přichází na poplatcích za turistu den!
          Jakpak pane Pavle bude stát zjišťovat počet osob ubytovaných v bytové jednotce na den? Aby mohl dostat onen poplatek? Vytvoří si k tomu legislativní rámec, aby své dostal. Pominu-li, že jde v oblasti bydlení o zásadní selhání státu vůči občanům, kteří si nepořídili bydlení v ubytovně,
          tak sát bude hledat řešení, jak vybrat poplatek za každou osobu a den, a řešení najde.
          Pokud správce ( SVJ ) hledá řešení, jak v souladu s dobrými mravy, o kterých se zmiňuje i občanský zákoník, rozúčtovat službu těm, kdo ji skutečně spotřebovávají, dostávají i od Vás, jako poměrně fundovaného člověka radu, že je to marná snaha.
          Není, nikdo nemá právo obohacovat se na úkor ostatních a podpora takového jednání není na místě.

    • #9668 Odpovědět
      PavelPavel
      Účastník

      Jarmilo,

      předně jsem nikdy nenapsal, že “návaznost spotřeby služeb na osoby je bezvýznamná”.

      Pochopitelně, že náklady u odpadu, společné elektřiny a úklidu souvisí velmi často, ne vždy, s počtem osob.

      Já jsem psal, že se u těchto služeb jedná o relativně nevýznamné položky, myšleno nákladově. U nás činí uvedené služby 6,35% celkových nákladů na služby a na příspěvek na správu.

      Pokud by se uvedené služby sledovaly podle rozhodných osob, tak by možná u někoho byly náklady na tyto služby ve výši 5% a u někoho ve výši 7% celkových nákladů na bydlení.

      Ale zákon o službách je nejasný, výklady co jsou rozhodné osoby se různí.

      Já tvrdím, že i kdyby byla velmi jasná definice rozhodných osob, tak by se v tuzemsku stejně nedal zjistit jejich nezpochybnitelný počet. Zejména u větších SVJ. U nás máme 141 jednotek

      To by výbor měl lidi čipovat? Nebo do každého vchodu posadit strážného na 24 hodin, aby lidi pouštěl do domu? Máte nějaký nápad, jak v praxi zjistit nezpochybnitelný počet rozhodných osob, který by nešel zpochybnit od závistivého souseda?

      Já se domnívám, že v rozporu s dobrými mravy by bylo zavést šmírácký a udavačský systém kvůli redistribuci cca 1-2% celkových nákladů na bydlení.

      Ostatně dnes projednala vláda velkou novelu NOZ v části bytové spoluvlastnictví, kdy zrušila rozúčtování některých nákladů na jednotku a vrací se ke starému dobrému rozúčtování nákladů podle m2. Což u nás máme u nákladově nevýznamných služeb a měnit to nebudeme.

      Hezký den!

       

       

       

       

      • #9669 Odpovědět
        lojza
        Host

        Každý ať si to má jak chce. My jsme malé BD (18bj) a před mnoha lety se rozhodlo, že se prostě některé služby budou rozúčtovávat podle počtu osob trvale žijících v dané BJ a nikdo s tím nikdy neměl problém. V jednom s Pavlem souhlasím, že vést nějakou evidenci při 100 a více BJ bude asi dost problematické. Na druhou stranu si myslím, že řešit vše přes plochu bytu je dosti alibistické řešení. Plocha bytu přece nemá vliv např. na to, jak často se bude svítit ve společných prostorách nebo jak často bude v provozu výtah. V BJ o výměře 100mq může bydlet 1 osoba a na výměře 60mq jich může bydlet třeba 5. U nás plocha bytu souvisí pouze s “čistým” nájmem (potažmo s FO), se kterým se již asi 11let nehýbalo, protože k tomu nebyl žádný důvod.

    • #9728 Odpovědět
      Jarmila
      Host

      Pavle,

      nesouhlasím.

      1. Kdo lže, je lhář, a v případě, že si za sebe nechává platit spotřebované služby, neoprávněně se obohacuje.
      SVJ tedy chrání tyto lidi, protože by bylo obtížné je “chytit”. Slovy Pavla, sice okrádá ostatní, ale ne o moc.
      Uvádím zde kopii dnešního mailu od mého správce  – SVJ,  abyste viděl, jak umí správce “vymáhat informace”. Na takového správce má novela prosím jaký §?

      “Vážení vlastníci,

      v návaznosti na usnesení přijatá na poslední schůzi se obracíme na ty z Vás, kteří své jednotky pronajímají, aby nám poskytli informace o osobách, které tyto jednotky aktuálně obývají.
      Konkrétně Vás prosíme o následující:
      Jméno a příjmení
      státní příslušnost
      trvalý pobyt
      mobilní telefon
      email
                          Srdečně zdraví
                                       Váš Výbor”

      a znění usnesení, na základě kterého se žádá:

      Tak takovýmto správcům zvyšuje vláda pravomoci!
      A to je prosím výbor, který se jaksi ustavil po vytunelování účtu SVJ
      podobným borcem, který podepisoval 12x předražené smlouvy.
      Ale nový výbor si nechal schválit vlastníky, že předchozí výbor nezažaluje,
      neb to všem doporučila JUDRa, coby členka KK. Usnesení jsou výplody její fantazie, advokátky, členky KA.
      Takto vládnou SVJ a je třeba jejich moc posilovat.

      Co mi pane Pavle poradíte? Mám zjišťovat státní příslušnost milenky mého nájemníka?
      Pravda, novela bude již žádat jméno a bydliště jeho milenky, bude-li s ním bydlet, jak dlouho nevíme, bude-li milenky často střídat, tak hlásit nemusí nikdo nic.
      Nakonec, jak by SVJ cokoli zjišťovalo, nebude přece šmírovat:-)

      2 Když i vláda schválí, co si vymyslela ministerstva, zde konkrétně MMR a MS, není to
      žádný skutek hodný obdivu.  Ten návrh není změna ve prospěch vlastníka, ale správce. V mnoha aspektech. Ten §, který zmiňujete, jen mění to, co předchozí autor vymyslel, jistě měl dobrý úmysl!

      • #9771 Odpovědět
        RobinRobin
        Účastník

        Paragraf 1177 NOZ se tyka jednak scitani lidu a druhak tvorby seznamu obyvatelu domu, viz 1178 NOZ.

        Rozuctovani sluzeb se tyka zakon o sluzbach, podle nej nenahlaseni poctu osob je pokutovano az 50 Kc/denne.

        Pavel ma pravdu, rozpocitavat cokoliv na osoby je velmi neprakticke. Uklid se rozpocita na byt, stejne jako spolecna elektrina a je po problemu a je to i mene pracne, zadna velka disproporce nevznikne.

        Rozpocitavat podle osob? Uz jsem videl SVJ, ktere mely v byte 0 osob (to ani nejde, vzdy je nejmene 1 osoba), a jen to vytvari zlou krev!

         

        ps: jo a bacha, ubytovat cizince a nenahlasit to do 3 dnu cizinecke policii vas muze stat az 50.000 na pokute, pokud to nenahlasite.

        • #9777 Odpovědět
          lojza
          Host

          “Rozpocitavat podle osob? Uz jsem videl SVJ, ktere mely v byte 0 osob (to ani nejde, vzdy je nejmene 1 osoba), a jen to vytvari zlou krev!”

          Jenom takový dotaz. A to jako ten byt kde je 0 osob nikdo nevlastní? Protože pokud vlastníka má a ten z nějakého důvodu nechce nebo nemůže sehnat nájemce, tak samozřejmě se počítá 1 osoba, což je vlastník.

        • #11677 Odpovědět
          lake
          Host

          Lojza napsal: “Jenom takový dotaz. A to jako ten byt kde je 0 osob nikdo nevlastní? Protože pokud vlastníka má a ten z nějakého důvodu nechce nebo nemůže sehnat nájemce, tak samozřejmě se počítá 1 osoba, což je vlastník.”

          Lojzo, nemáte pravdu. A to proto, že neznáte zákon o službách. Jinak byste věděl, že že o způsobu rozúčtování služeb rozhodne společenství. Teprve pokud by SVJ nerozhodlo o pravidlech rozúčtování, uplatnil by se postup uvedený v zákoně – tedy v tomto případě s rozúčtováním podle “osob rozhodných pro rozúčtování služeb”.

          Takže jistě může existovat mnoho SVJ, kde nula osob v neobývaném bytě znamená zároveň nula osob pro rozúčtování.

    • #9804 Odpovědět
      Martina
      Host

      reakce na Robin +Pavel: ma pravdu, rozpocitavat cokoliv na osoby je velmi neprakticke. Uklid se rozpocita na byt, stejne jako spolecna elektrina a je po problemu a je to i mene pracne, zadna velka disproporce nevznikne.

      U nás se taktéž už dlouho rozúčtovává na byt a všichni jsou spokojeni, odsouhlaseno na společné schůzi…počet byt. jednotek 32.

      • #9806 Odpovědět
        PavelPavel
        Účastník

        Martino,

        ta nižší pracnost je u mé maličkosti až na posledním místě při zdůvodnění, proč nic nepočítat podle osob.

        Tvrdím, že u větších subjektů s desítkami či stovkami bytů nelze počet osob prakticky hodnověrně zjistit. A zavádět estébácké metody šmírování je mi proti srsti. I když někomu se asi po minulé době stýská.

        Správně uvádíte, že disproporce mezi rozúčtováním podle m2 a podle osob se moc neodchyluje. Nicméně někteří chtějí “spravedlnost”, ať to stojí, co to stojí.

        Dovedu si představit, jak by chodila anonymní udání, že v nějakém bytě bydlí někdo, kdo není nahlášen pro rozúčtování služeb. A výbor SVJ by to musel řešit. Jak? Výslechem svědků? V domě by to jen vyvolalo zlou krev. A jen pro nějakou nedosažitelnou “spravedlnost”.

        U nás jdeme cestou snižování nákladů na služby, tím ušetříme daleko větší částky.

        Pomíjím, že samotná definice je špatně napsaná a navíc je napsaná ve dvou předpisech a lidi si definice pletou.

        Za této neutěšené situace jednoznačně vítězí rozúčtování služeb podle m2.

        Hezký den!

        • #9807 Odpovědět
          lojza
          Host

          cituji: “U nás jdeme cestou snižování nákladů na služby, tím ušetříme daleko větší částky.”

          To by mě teda zajímalo jak to řešíte, když vám dodavatelé služeb (ČEZ, vodárny, teplárna, apod. stroze oznámí že na rok 2019 se zvedají ceny o cca 14% a ať se podle toho zařídíte a popřípadě si zvednete zálohy. To se s nimi jako dohadujete že to je moc a že by jste to chtěli naopak snížit abyste jako ušetřili na těch nákladech?

        • #28736 Odpovědět
          Moravcová
          Host

          Dobrý den,
          s ČEZ em se diskutovat moc nedá, pokud se peníze zvednou, upozorním všechny vlastníky mailem aby věděli, že doplatky budou vyšší při vyúčtování. Oni většinou sledují televizi, tak už i vědí. Zálohy v průběhu účetního roku nezvedám, byl by zmatek v účetnictví, protože ne všichni hned nastaví TP v bance.Peníze na kontě máme, tak zálohujeme vlastníky. Na základě ročního vyúčtování služeb se s účetní rozhodněme, zda upravíme Výpočtové listy a o kolik a u čeho zvýšíme zálohy.
          Vedu BD i SVJ 21 jednotek v Praze a funguje to dobře. Je to hlavně ale o lidech a já mám štěstí na slušné lidi v domě.

    • #9805 Odpovědět
      lojza
      Host

      Argumentovat, že někdo má pravdu na základě vlastního pohodlí protože je něco pracné je dosti divné.
      Ale jak už jsem zde napsal, ať si to každý dělá podle sebe!

    • #11223 Odpovědět
      Petra
      Host

      A jaky je nazor diskutujicich ze v nasem SVJ se plati za provoz vytahu a spotrebu el.energie i za psa jako dalsiho clena bytove jednotky. Je to vubec mozne podle zakona? Ve stanovach se o psovi nehovori. Takoveto rozuctovani je uvedeno ve smernici pro rozuctovani sluzeb

    • #28735 Odpovědět
      Moravcová
      Host

      Dobrý den,
      spravuji SVJ i BD a jsem tam i předseda, ale máme dáno již ve Stanovách, že každý vlastník bytu je povinen podle (Občanského zákoníku § 1177 odst. 2 ) nahlásit změny v počtu osob v jednotce (bytě).
      Já to požaduji mailem od vlastníků, s předstihem cca 5 dní, aby účetní mohla, dle mých pokynů, vystavit nový Výpočtový list se změnou záloh.
      Funguje to báječně, protože lidi se z důvodu peněz navzájem hlídají a pokud mne upozorní, že někde přibylo např. mimino, nebo někdo jiný, tak já dotyčného vlastníka oslovím a on většinou počet osob upraví. Změnu počtu osob hlásím účetní, která vystaví nový Výpočtový list a vše pak zohlední v celkovém vyúčtování roku.
      Mimino účtujeme hned jako osobu, jezdí kočár výtahem (rozpočet je dle počtu osob v bytě) plíny v popelnici(popelnice se rozpočítávají počtem osob.) a úklid (také dle počtu osob).
      V bytě musí být vedena vždy alespoň 1 osoba.
      Zdravím a ať se vám daří, mně to funguje už od roku 2014, co jsme založili a mně to zůstalo v hrbu včetně správy…….. Mám také asi štěstí na slušné lidi.

    • #28737 Odpovědět
      Ladislav Laker
      Host

      Paní Moravcová, neměla byste se zde přiznávat že

      1. neznáte zákon, a
      2. porušujete zákon.

      V tom družstvu a SVJ které vedete by si toho mohl někdo všimnout, bude následovat pokuta 50 Kč za každý den prodlení a za každé vadné vyúčtování. Mohli by to po Vás chtít zaplatit, protože je to jednoznačně Vaše chyba. Máte  zmatek v pojmech a pletete si občanský zákoník se zákonem o službách spojených s užíváním bytů. Zde to vysvětloval opakovaně pan Pavel už v roce 2019.

Aktuálně je na stránce zobrazeno 11 vláken odpovědí
Odpověď na: Odpověď č. 9369 v počet členů v domácnosti

Pravidla diskuzního fóra naleznete zde.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Osobní informace:




Storno
Cookie Consent with Real Cookie Banner